آخرین عناوین

چهارشنبه 9 تير 1395-10:54 کد خبر:24238

شکاف حیثیتی با جریانات شکافنده دریای مازندران:

افزایش پانزده درصدی آمار "غریق" در مازندران!!/ کدام ارگان متولی دریاست!!

در حالی در نخستین روزهای تابستان با افزایش بی سابقه غرق شدگان روبرو شده ایم که مسئولان استانی بارها از اتخاذ "تمهیدات لازم" در سواحل سخن گفتند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، بر خلاف سال گذشته که تقریبا از شرایط نسبتا مناسبی در مورد کنترل سواحل و حفاظت از جان مسافران و شناگران برخوردار بود متاسفانه در سال نود و پنج شاهد اوج گرفتن دوباره تعداد غرق شدگان در دریای مازندران هستیم.

در حالی در نخستین روزهای تابستان با افزایش بی سابقه این آمار روبرو شده ایم که مسئولان استانی بارها از اتخاذ "تمهیدات لازم" برای حفاظت از جان مردم در سواحل سخن گفتند.

البته از قانون شکنی برخی از شناگران در مورد شنا در مناطق ممنوعه هم نباید به سادگی گذشت منتها این آمار تنها مختص به چنین مناطقی نیست و با یک پراکندگی همسان در تمام نوار ساحلی روبرو هستیم که نهایتا به چنین شرایط غیر قابل قبولی رسیده ایم.

متاسفانه یکی از مهمترین دلایل چنین اوضاعی نامشخص بودن متولی دریا است، هنوز هم پس از گذشت ده ها سال معلوم نیست که کدام ارگان و دستگاه مسئولیت سواحل را بر عهده دارد.

در آخرین نمونه از این دست از سردرگمی ها قرار بر این شده بود تا مسئولیت ناجیان غریق بر عهده هلال احمر قرار گیرد که متاسفانه با کش و قوس های فراوان و در میان بی برنامگی مسئولان این طرح هم نیمه کاره رها شد.

 دریای خزر بر خلاف ظاهر نسبتا آرامی که دارد جزو خطرناکترین دریاچه های جهان برای شنا کردن است.

امواج "جریانات شکافنده" که یکی از مهلک ترین جریانات آبی برای شناگران است سبب شده است تا سالانه ده ها  نفر از هم میهنانمان طعمه امواج دریا شوند.

نا آشنایی شناگران به فن شنا در دریا که اغلب آن را با شنا در استخرهای کوچک شهرهایشان اشتباه می گیرند به همراه بی توجهی به علائم هشداردهنده ،شنا در مناطق ممنوعه و از همه مهمتر کمبود ناجیان غریق با تجربه و ماهر که آن اندک ناجی ماهر هم از انگیزه کافی برخوردار نیستند دلایل اصلی افزایش آمار غریق در همین ابتدای فصل گرما است که جا دارد مسئولان  و متولیان امر ضمن شناسایی گره های کوری که در مسیر مراقبت و محافظت از جان شهروندان ایجاد شده است در جهت گشودن آن اقدام فوری انجام دهند چرا که عدم توجه به این مسئله مهم علاوه بر خسارات مادی و معنوی که برای جامعه به همراه دارد سبب تنزل جایگاه گردشگری دریایی در استان های شمالی به ویژه در مازندران خواهد شد.

در همین راستا یکی از ضروری ترین اقداماتی که دولت باید انجام دهد مشخص کردن متولی دریا و سواحل است و تنها به مدد این کار است که می توان تا حدودی از تبعات جبران ناپذیر ناهنجاری های دریا اعم از زیبایی، تمیزی و ارزش دادن به جان انسان ها در امان بود، با روند فعلی هیچگاه نباید به فکر رقابت با کشورهای دیگر برای جذب گردشگر باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :